نرخ ترک تحصیل دختران در ایران بهطور میانگین حدود ۲۰ درصد گزارش شده است، اما این نرخ بسته به مقطع تحصیلی، منطقه جغرافیایی، و وضعیت اقتصادی متفاوت است. در برخی مناطق محروم و روستایی، این نرخ میتواند حتی به ۳۰ درصد نیز برسد، در حالی که در مناطق شهری و برخوردارتر این درصد کمتر و در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
بهطور کلی، نرخ ترک تحصیل در مقاطع بالاتر (دبیرستان) بیشتر از مقاطع ابتدایی است. یکی از دلایل آن، افزایش فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر خانوادهها و همچنین مسائلی مانند ازدواج زودهنگام و کمبود امکانات در مقاطع دبیرستانی است.
این آمارها معمولاً از سوی سازمان آموزش و پرورش و یا نهادهای دولتی مرتبط گزارش میشود و ممکن است کمی تغییر کند، ولی تقریباً در این حدود تخمین زده میشود.
ترک تحصیل دختران در ایران موضوعی پیچیده است که ریشه در مسائل مختلفی دارد. این پدیده در مناطق شهری و روستایی و همچنین در بین اقشار مختلف اجتماعی و اقتصادی به شکلهای متفاوتی دیده میشود. عواملی همچون فقر، کمبود امکانات آموزشی، فرهنگ محلی، ازدواج زودهنگام، و مسائل امنیتی و حملونقل در مناطق روستایی، هر کدام میتوانند بر این موضوع تأثیر بگذارند. در ادامه به شرح دقیقتر عوامل مؤثر و آمارهای موجود میپردازم.
۱. عوامل اقتصادی
در بسیاری از خانوادههای کمدرآمد، تحصیل فرزندان اولویت کمتری نسبت به مسائل معیشتی دارد. در این شرایط، گاه از دختران خواسته میشود که ترک تحصیل کنند تا یا در خانه به خانواده کمک کنند یا به کارهایی همچون قالیبافی، کشاورزی یا خیاطی بپردازند.
علاوه بر این، هزینههای تحصیل نظیر خرید لوازمالتحریر، لباس، و هزینههای حملونقل برای دسترسی به مدرسه، بار مالی زیادی برای خانوادههای کمدرآمد ایجاد میکند. حتی اگر آموزش در ایران تا مقطع متوسطه رایگان باشد، باز هم بسیاری از خانوادهها توان تأمین این هزینههای جانبی را ندارند. در نتیجه، این خانوادهها برای کاهش هزینهها، از ادامه تحصیل دختران خود صرفنظر میکنند.
۲. عوامل فرهنگی و اجتماعی
در برخی مناطق ایران، باورهای فرهنگی خاصی درباره نقش زنان و اولویتهای آنان در زندگی وجود دارد. ازدواج زودهنگام یکی از دلایل مهم ترک تحصیل دختران است. در بعضی مناطق، دختران در سنین پایین ازدواج میکنند و به دلیل مسئولیتهای خانوادگی دیگر قادر به ادامه تحصیل نیستند. همچنین، تصور نادرستی که تحصیلات بالا را برای دختران ضروری نمیداند و معتقد است که نقش اصلی آنان در خانهداری و فرزندآوری است، باعث شده برخی خانوادهها انگیزه کافی برای تحصیل دختران خود نداشته باشند.
۳. دسترسی به امکانات آموزشی
در مناطق دورافتاده و روستایی، بسیاری از دختران برای ادامه تحصیل با مشکل دسترسی به مدارس مواجهاند. نبود مدرسه در نزدیکی محل زندگی، نبود امکانات حملونقل عمومی مناسب و همچنین نگرانیهای امنیتی باعث میشود خانوادهها ترجیح دهند دختران خود را از تحصیل بازدارند.
بهعلاوه، کمبود معلمان زن در مناطق دوردست نیز مانعی برای حضور دختران در مدارس است؛ زیرا خانوادهها به دلیل باورهای فرهنگی ممکن است نسبت به حضور دخترانشان در کلاسهای مختلط یا حضور معلمان مرد، تمایل کمتری داشته باشند.
۴. کیفیت آموزش و ضعف امکانات
در برخی مدارس مناطق محروم، کیفیت آموزشی و امکانات در سطح پایینتری نسبت به مناطق شهری قرار دارد. کمبود معلمان مجرب، نبود امکانات آموزشی پیشرفته، و عدم وجود برنامههای آموزشی جذاب باعث کاهش انگیزه دانشآموزان برای ادامه تحصیل میشود. این مسئله بهخصوص برای دختران که در معرض فشارهای دیگری هم هستند، میتواند موجب ترک تحصیل شود.
آمار ترک تحصیل در ایران
آمار دقیقی از نرخ ترک تحصیل دختران در سالهای اخیر در دست نیست، اما پژوهشهای متعدد نشان داده که ترک تحصیل در میان دختران بیشتر از پسران بوده و این تفاوت در مناطق روستایی به مراتب بیشتر است. برای مثال:
سیستان و بلوچستان یکی از استانهایی است که بالاترین نرخ ترک تحصیل دختران را دارد. این امر به دلیل کمبود امکانات آموزشی و فرهنگی خاص منطقه است.
کردستان، خوزستان، هرمزگان و آذربایجان غربی نیز از استانهایی هستند که نرخ ترک تحصیل در آنها، به ویژه در میان دختران، بالاست.
بهطور کلی، نرخ ترک تحصیل در مقطع دبیرستان بیشتر از مقاطع ابتدایی و راهنمایی است، و در مناطق روستایی تا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گزارش شده است. در حالی که در مناطق شهری، این نرخها کمتر و در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد میشوند.
برنامههای حمایتی و اقدامات دولت
در سالهای اخیر، دولت ایران و نهادهای حمایتی برای کاهش نرخ ترک تحصیل دختران، اقداماتی مانند ارائه کمکهای مالی به خانوادههای کمدرآمد، ساخت مدارس شبانهروزی در مناطق دوردست، اعطای بورسیههای تحصیلی به دختران مستعد، و ایجاد برنامههای آموزشی مخصوص دختران را به اجرا درآوردهاند. سازمانهایی مانند سازمان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی نیز برنامههایی را برای کاهش این معضل و حمایت از دانشآموزان دختر در دست اجرا دارند.
هرچند این تلاشها تا حدودی موفق بودهاند، ولی رفع کامل این مشکل به یک برنامهریزی بلندمدت و همکاری گسترده بین دولت، نهادهای مردمی، و جوامع محلی نیاز دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر